Remschijven

Op deze pagina vindt u onafhankelijke informatie over remschijven van verschillende fabrikanten. Elke fabrikant heeft verschillende lijnen qua prijs en kwaliteit in het aanbod.

Hier leest u alle voor-en nadelen van de meeste gangbare merken en types uitgelegd. Een vergelijkingstabel van alle merken in 1 overzicht vindt u op de overzichtspagina

ATE remschijven

Duits merk van originele kwaliteit, vaak af-fabriek gemonteerd bij BMW

Brembo remschijven

Italiaanse merk met veel aanbod voor verschillende types BMW

Bosch remschijven

Duits merk met bekende naam

Zimmermann Remschijven

Duits merk met originele kwaliteit en sportieve varianten

EBC Remschijven

Engels merk met diverse sportieve varianten en upgrades

TRW Remschijven

Amerikaans merk in Duitse handen [ZF], levert zowel aftermarket als originele onderdelen

Febi Remschijven

Budget remschijven met goede prijs-kwaliteit verhouding

Textar Remschijven

Duits merk met grote racegeschiedenis, goede prijs-kwaliteitverhouding

Ferodo Remschijven

Engels merk met historie in diverse raceklasses

Soorten remschijven:

Massieve remschijven

Massieve remschijven worden voornamelijk gebruikt op lichtere voertuigen met weinig vermogen, meestal aan de achterzijde. Bij BMW vindt men massieve schijven bij bijvoorbeeld de 1-serie en 2-serie bij lichtere motorisering. Massieve remschijven zijn vaak relatief voordelig in aanschaf, maar hebben minder koelend vermogen. 

Geventileerde remschijven

Remschijven met koelkanalen aan de zijkanten van de remschijf, worden aangeduid als geventileerde schijven. Dit is het meest voorkomende type wat al jaren op bijna alle BMW’s vanaf de fabriek zit.



Geperforeerde remschijven

Remschijven met gaatjes in de schijf zelf, worden aangeduid als geperforeerde remschijven. Dit type is populair als upgrade, vanwege het sportieve uiterlijk. De gaatjes hebben geen duidelijk voordeel qua remkracht, maar voeren water en stof wel beter af. Een nadeel van dit type is een verhoogde kans op haarscheurtjes. Soms maken deze schijven ook meer geluid dan normale remschijven. 

Tweedelige remschijven

Dit type remschijf wordt gemonteerd op de snellere BMW’s vanuit de fabriek. Het hart van de remschijf (waarmee de schijf op de naaf vastzit) is van een ander materiaal dan de rest van de schijf. Hierdoor zijn hogere temperaturen mogelijk zonder dat de schijf kromtrekt. Ook zijn deze schijven lichter van gewicht. Deze schijven worden gemonteerd op de BMW M-modellen, evenals veel BMW m-performance modellen.

Gegroefde remschijven

Remschijven met groeven in de remschijf, worden aangeduid als gegroefde schijven. Deze remschijven zien er sportief uit, en hebben minder kans op scheuren dan geperforeerde schijven.