Remvloeistof kiezen

In deze blog leest u welke dingen belangrijk zijn als u remvloeistof nodig heeft om bij te vullen of remvloeistof te vervangen. In het eerste gedeelte wordt uitgelegd wat remvloeistof precies is, in het tweede gedeelte wordt uitgelegd waar u op moet letten bij het kiezen van de remvloeistof die geschikt is voor uw auto en gebruik. 

Wat is remvloeistof en waarom is het belangrijk?

De remmen van een auto worden bediend door het drukken met de voet op het rempedaal. Hierdoor wordt er druk opgebouwd in het remsysteem. Dit is een gesloten systeem op oliedruk, welke via de ABS pomp richting de 4 verschillende remklauwen bij elk wiel loopt. 

In dit systeem zit olie, wat ervoor zorgt dat de druk op het rempedaal wordt overgebracht op de zuiger(s) van uw remklauwen. Deze zuigers drukken de remblokken tegen de remschijf aan, waardoor er wrijving ontstaat en de auto afremt.

De remvloeistof warmt telkens op bij het remmen en koelt daarna weer af. Na verloop van tijd zal er vocht en vuil in deze vloeistof zitten, mede omdat remvloeistof een sterke aantrekkingskracht heeft op vochtdeeltjes (een zogenaamde hygroscopische vloeistof). Dit verlaagd het kookpunt van de remvloeistof, waardoor de vloeistof kan gaan koken bij intensief gebruik. Hoe langer u doorrijdt met oude vloeistof, hoe lager dit kookpunt zal zijn.  

 

“Door het vochtaantrekkende karakter van remvloeistof, zullen er na verloop van tijd steeds meer vochtdeeltjes in de vloeistof zitten. Dit verlaagd het kookpunt van de remvloeistof en kan leiden tot kokende remmen (ookwel: ‘fading)”

Remvloeistof wordt ingedeeld aan de hand van twee criteria: het natte en het droge kookpunt. Het droge kookpunt is het kookpunt van de vloeistof als deze nieuw is. In deze situatie heeft de vloeistof nog geen vocht opgenomen. Het natte kookpunt is het kookpunt wanneer de vloeistof 2% vocht heeft aangetrokken. Dit lijkt weinig, maar heeft een sterk gevolg op de hoogte van het kookpunt. Het natte kookpunt is na ongeveer 2 jaar bereikt, maar bij intensief gebruik al eerder. Waarschijnlijk ken je de klokje-rond filmpjes van Autoweek wel, waarin Joep totaal bruin uitgeslagen, zwarte of aangekoekte remvloeistof tegenkomt in het reservoir onder de motorkap. Zo hoort het dus niet, en dit is relatief goedkoop te voorkomen. 

Welke soorten remvloeistof zijn er?

De bekende remmen fabrikanten hebben allemaal hun eigen remvloeistoffen. Deze worden ingedeeld in zogenoemde DOT-klasses.
Deze klasses zijn voornamelijk gebaseerd op droge en natte kookpunten. DOT1 en DOT2 worden niet meer toegepast, DOT3 soms bij oudere auto’s. DOT4 is de gebruikelijke standaard, DOT5.1 is hier weer een verbetering van. DOT5 is niet toepasbaar met ABS/DSC systemen en wordt alleen bij oldtimers toegepast. Zie de onderstaande tabel voor een globaal overzicht. 

Vloeistof

Droog kookpunt

Nat kookpunt

Toepasbaar met ABS/DSC

DOT3

205 °C

140 °C

Ja

DOT4

230 °C

155 °C

Ja

DOT5.1

260 °C

180 °C

Ja

DOT5

260 °C

180 °C

Nee

Welke remvloeistof moet ik kiezen?

Vooropgesteld: regelmatig verversen (om de 2 jaar maximaal) is het belangrijkst. Als u de auto alleen normaal gebruikt en deze vloeistof regelmatig ververst, voldoet eigenlijk elke DOT4 vloeistof.
Een populaire remvloeistof is bijvoorbeeld de Kroon-Oil Draliquid DOT4. 
Deze vloeistof heeft een hoog droog en nat kookpunt en een voordelige prijs. Aan 1 liter remvloeistof heeft u doorgaans genoeg. 

 Belast u uw remsysteem regelmatig wat meer door bijvoorbeeld een vrij-rijden trackday of sportief straatgebruik? Dan is een remvloeistof aan te raden die hiervoor ontwikkeld is. Een voorbeeld hiervan is ATE Typ200. Hoewel dit nog steeds een DOT4 vloeistof betreft, overtreffen de kookpunt eigenschappen de meeste DOT5.1 specificaties. Deze vloeistof is zeer populair door de combinatie van de eigenschappen met de relatief voordelige prijs. De vloeistof is ook bruikbaar op het circuit, waar doorgaans veel duurdere vloeistoffen worden toegepast. Voorheen was deze vloeistof ook bekend als ‘ATE BLUE’, maar deze wordt niet meer verkocht vanwege regelgeving m.b.t. de kleur van remvloeistof.  

Als u echt het allerbeste wenst en geen compromis wil sluiten in het droge én natte kookpunt, is Castrol SRF Racing de beste oplossing. Deze vloeistof wordt veelvuldig toegepast in de motorsport, maar is ook gewoon op straat toepasbaar. 

 

“Kies een vloeistof die past bij uw gebruik. Over het algemeen geldt: hoe duurder de vloeistof, hoe hoger het hoge en natte kookpunt. ATE TYP200 is een mooie compromis tussen hoge prestaties en betaalbare prijs. 1 liter vloeistof is genoeg voor het verversen van het remsysteem “

Waarom zijn de meeste racing vloeistoffen ‘slechts’ DOT4 en niet DOT5.1?

Hoewel dit op het eerste gezicht inderdaad raar lijkt, is er een logische verklaring voor. De DOT-indeling is niet enkel gebaseerd op kookpunten, maar ook op viscositeit van de vloeistof. De viscositeit (dikte) van de remvloeistof van een DOT5.1 is lager bij extreem lage temperaturen. Een DOT4 vloeistof is bij deze temperaturen iets stroperiger. De meeste sportieve remvloeistoffen worden ontwikkeld gericht op hoge kookpunten, waarbij de viscositeit bij hele lage temperaturen minder van belang is. Daarom zijn de meeste race remvloeistoffen als DOT4  gelabeld en niet als DOT5.1.

Bent u dus van plan de auto te gebruiken bij extreem lage temperaturen in bijvoorbeeld de Scandinavische winter, dan is een DOT5.1 remvloeistof beter geschikt. Bijvoorbeeld de Valvoline B&C DOT5.1. Remvloeistoffen zijn allen met elkaar mengbaar (behalve DOT5), wanneer u bijvoorbeeld alleen wil bijvullen en niet precies weet wat er nu in de auto zit. Bij het vervangen van remvloeistof wordt wel aangeraden om 1 type te gebruiken.