Remschijven kiezen

In deze blog leest u op welke dingen u moet letten bij het uitzoeken van nieuwe remschijven. In deze blog wordt uitgelegd wat remschijven zijn, welke verschillende soorten er zijn en met welke dingen u rekening moet houden bij het kiezen van de juiste set schijven voor uw BMW.  

 

 

Wat zijn remschijven en waarom zijn ze belangrijk?

Bij het drukken met de voet op het rempedaal, wordt in de remklauw een zuiger (of meerdere zuigers) tegen de remblokken aangedrukt. Vervolgens drukt het remblok weer tegen de remschijf en ontstaat er wrijving. Hierdoor remt de auto af en ontstaat er hitte. Een remschijf is een metalen schijf die vastzit op de naaf van de auto, achter het wiel. De schijf warmt op tijdens het afremmen door wrijving, en wordt gekoeld door rijwind. 

Massieve remschijven worden vaak op lichte, oudere auto’s gebruikt, omdat hierbij weinig warmte ontstaat. Hierbij is geen extra koeling nodig. De meeste remschijven zijn tegenwoordig geventileerd. Dit betekend dat er koelsleuven in de binnenkant van de remschijf zitten. Veruit de meeste BMW’s beschikken over dit type schijf. 

“Er zijn verschillende soorten remschijven. Veruit de meeste  BMW’s zijn voorzien van geventileerde schijven, zonder gaatjes. Geperforeerde schijven en gegroefde schijven geven een sportiever uiterlijk aan uw auto, maar voegen aan pure remkracht weinig toe.”

Daarnaast zijn er geperforeerde remschijven. Hierbij is het oppervlak van de remschijf voorzien van kleine gaatjes (soms alleen inkepingen, zogenaamde ‘dimples’). Deze geperforeerde schijven zien er sportief uit, en voeren in theorie gassen en vuil beter af. In de praktijk is het verschil verwaarloosbaar, en is het vooral een cosmetische keuze. Geperforeerde schijven hebben bij extreem gebruik meer kans op haarscheurtjes. Een variant hiervan zijn de gegroefde remschijven, voorzien van sleuven. Deze hebben minder kans op scheurtjes en zien er ook sportief uit.  De sportievere (M-performance en Motorsport modellen) BMW’s zijn vaak voorzien van tweedelige schijven. Hierbij is het hart van de remschijf van een andere materiaal dan het remoppervlak. Dit zorgt voor een hogere weerstand tegen hitte. 

High Carbon remschijven worden geleverd door diverse merken en hebben verschillende voordelen. De schijven hebben minder kans op ongewenste trillingen en bijgeluiden, terwijl de schijven beter tegen hitte kunnen. De merken ATE, Brembo, Bosch, EBC, Zimmermann, Textar en TRW produceren dit soort schijven voor BMW’s. Voor het complete overzicht, zie: High Carbon.


De juiste keuze

Remschijven zijn prijzig, daarom is het belangrijk om goed te kiezen. Daarbij is het ook belangrijk om te weten dat remvloeistof, remslangen en remblokken meer invloed hebben op de prestaties van uw remsysteem dan het upgraden van alleen remschijven. Daarnaast is de juiste montage en juiste inrem-procedure belangrijk om kromme schijven te voorkomen. Daarnaast is het altijd goed om remschijf en blok van hetzelfde merk te kiezen, dit vergemakkelijkt de garantie afhandeling mocht er toch iets niet goed zijn. 

Welke remschijven moet ik kiezen?

Een voordelige keuze qua zijn de remschijven van het merk TRW. Deze schijven zijn goedkoper dan de meeste andere merken, en prima voor normaal gebruik. Een ander veelgebruikt budgetmerk is FEBI. Remschijven van deze merken zijn minder geschikt voor sportief gebruik. 

Een meer vergelijkbaar met origineel alternatief wordt gemaakt door het Italiaanse Brembo. Dit merk biedt standaard remschijven, evenals Brembo Max (gegroefd) en Brembo Xtra (geperforeerd), welke beide meer geschikt zijn voor sportief gebruik en zwaardere auto’s. 

Vergelijkbaar met origineel zijn de standaard schijven van het Duitse Zimmermann. Dit merk werd voorheen gebruikt als af-fabriek montage en is van zeer goede kwaliteit. Zimmermann levert standaard remschijven, Sport-Z (geperforeerde) schijven en Black-Z (gegroefde) schijven voor de meeste gebruikelijke BMW modellen. Voor de M-performance en Motorsport modellen zijn er Formula F (tweedelig, aluminium hart) en Formula Z (tweedelig, zwevend design) schijven verkrijgbaar, welke tweedelig (zwevend) zijn. 

Op eenzelfde niveau staan de remschijven van het Duitse ATE. Deze worden af-fabriek op veel modellen van BMW gemonteerd en zijn een uitstekende vervanging. ATE levert zowel normale schijven als gegroefde schijven (ATE Powerdiscs).

 Een interessant alternatief zijn remschijven van het merk Textar. Groot in de racerij en wordt ook toegepast af-fabriek op sommige BMW’s en Mercedes modellen. De zogenaamde Pro + schijven van dit merk worden ook gebruikt door diverse verhuurbedrijven rondom de NürburgRing, vanwege de hoge slijtvastheid en hittebestendigheid. 

Het Engelse EBC levert ook aftermarket remschijven voor de meeste types BMW. Deze bieden diverse remschijven aan voor sportief gebruik. De Ultimax (USR) remschijven zijn gegroefd. De GD-series remschijven zijn zowel gegroefd als geperforeerd. De meest sportieve variant, de EBC GSD schijf, is alleen leverbaar voor de sportievere BMW modellen (BMW M en M-Performance modellen). 

Let op: let bij het bestellen van remschijven altijd op de juiste maat. Voor sommige modellen is de diameter vanuit de fabriek verschillend voor bijvoorbeeld M-sport remmen of M-performance remmen. Dit geldt vooral voor de nieuwere modellen (F en G generatie BMW’s). Dit is niet gekoppeld aan het kenteken, dus de verkoopsites zullen beide varianten tonen. In de beschrijving staat vermeldt voor welke variant de schijf geschikt is.