Remblokken kiezen

In deze blog leest u op welke dingen u moet letten bij het uitzoeken van nieuwe remblokken. In deze blog wordt uitgelegd wat remblokken zijn, welke verschillende soorten er zijn en met welke dingen u rekening moet houden bij het kiezen van de juiste set remblokken voor uw BMW.  

Wat zijn remblokken en waarom zijn deze belangrijk?

Bij het drukken met de voet op het rempedaal, wordt in de remklauw een zuiger (of meerdere zuigers) tegen de remblokken aangedrukt. Vervolgens drukt het remblok weer tegen de remschijf en ontstaat er wrijving. Hierdoor remt de auto af en ontstaat er hitte. 

Een remblok bestaat uit een voering van materiaal dat veel grip heeft op de remschijf (ookwel: frictiemateriaal) en goed bestand is tegen hitte. Daarnaast moet deze voering zowel bij koude als warme temperaturen goed blijven werken, evenals niet te hard slijten. Ook is het fijn als er niet te veel stof vrij komt. Ten slotte moet een remblok ook weer niet zo hard zijn dat de remschijf overmatig slijt, en zijn piepende remmen ook niet comfortabel. 

Kortom, er zijn veel eigenschappen die een remblok kan bezitten, maar het is altijd een compromis. Er is niet 1 remblok op de markt dat in alles even goed is, omdat sommige combinaties simpelweg natuurkundig onmogelijk zijn. Het is dus belangrijk om van te voren te bedenken welke eigenschappen een remblok voor jouw gebruik moet bezitten. 

“Een remblok kan in veel verschillende eigenschappen uitblinken, maar er is niet 1 remblok dat alles perfect kan. Een remblok is altijd een compromis. Bedenk dus van te voren goed wat je van een remblok verwacht “

Welke eigenschappen zijn belangrijk?

Eigenschappen die belangrijk zijn voor een remblok zijn de hoeveelheid frictie die het materiaal geeft, en de hitte bestendigheid. De frictie coëfficiënt zegt iets over de wrijving die het remblok veroorzaakt op de remschijf. Een hogere waarde zorgt voor meer afremming (en slijtage van de schijf), maar in praktijk vallen bijna alle remblokken tussen de 0.4 en 0.5, tenzij men kijkt naar de hardcore circuit remblokken. Andere overwegingen kunnen zijn: de hoeveelheid stof die vrijkomt en de levensduur

 

Door van te voren te bepalen welke eigenschappen voor uw gebruik belangrijk zijn, is er een goede keuze te maken. Dit kan men doen door te kijken naar het materiaalgebruik van het remblok, en naar de ervaringen van andere gebruikers bij de bekende merken. 

Ceramic of metallic remblokken?

Over het algemeen geldt: ceramic remblokken bevatten meer koolstof, en zijn daardoor ideaal voor dagelijks gebruik, omdat deze minder stof en geluid produceren. Het nadeel is dat deze remblokken vaak prijziger zijn, en minder goed hitte afvoeren. 

Metallic/normale remblokken zijn goedkoper en voeren hitte beter af, maar slijten wel harder met meer remstof. 

Welke remblokken moet ik kiezen?

Na de belangrijke eigenschappen op een rijtje te hebben gezet, kunnen we kijken naar de verschillende materialen die worden gebruikt, en voorbeelden bij de bekende merken. Bij normaal gebruik raden wij (net als de fabrikanten zelf) om remblokken en schijven van hetzelfde merk te monteren. Combinaties zijn altijd mogelijk en toepasbaar, maar met 1 merk kom je nooit voor verassingen te staan. Mocht er een keer iets voorvallen en er garantie nodig zijn, is dit ook goed argument om aan te geven richting de verkoper/fabrikant.  

Een voordelige keuze qua zijn de remblokken van TRW. Deze remblokken zijn goedkoper dan de meeste andere merken, en prima voor normaal gebruik. Een ander veelgebruikt budgetmerk is FEBI

Een meer vergelijkbaar met origineel wordt gemaakt door Textar. Deze remblokken worden af-fabriek door diverse fabrikanten (o.a. Porsche en Audi) gemonteerd. Hetzelfde geldt voor de merken Ferodo, Bosch, Zimmermann en Brembo. Per model en motorisering verschilt de prijs, daarom raden we aan om deze merken te vergelijken voor uw automodel, qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet veel. Deze blokken zijn geen van allen echt sportief, maar gebouwd naar originele specificaties en gebruik met schijven van hetzelfde merk. Een belangrijke overweging kan zijn dat Zimmermann ook een low-dust variant aanbiedt. 

Een ander merk dat dit ook doet is ATE met hun Ceramic remblokken. Deze hebben een lange levensduur en produceren minder remstof. Daarnaast levert ATE gewone remblokken. De remblokken van ATE zijn qua kwaliteit vergelijkbaar met origineel, maar wel iets voordeliger geprijsd. 

Een merk dat een beetje balanceert tussen straat en circuit gebruik is het Engelse EBC Brakes. Deze bieden remblokken aan in verschillende gradaties met kleuren (greenstuff, redstuff, yellowstuff, bluestuff, orangestuff) van hoge kwaliteit. Voor sportief straatgebruik zijn Redstuff en Yellowstuff het meest geschikt. Nog sportiever zijn Bluestuff en Orangestuff. Lees hier de uitgebreide uitleg over dit merk.